Bläddra

Integritetsmaterial

Kategorier: Övergrepp mot barn Pedagogik Pedagogisk metodik Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Social pedagogy Sociala och etiska frågor Våld i samhället

Integritetsmaterial

Kategorier: Övergrepp mot barn Pedagogik Pedagogisk metodik Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Social pedagogy Sociala och etiska frågor Våld i samhället
Köp här
FÖRORD
Jag vill börja med att tacka för att ni har valt att jobba med era barn och detta integritets- material. Det finns så mycket styrka och trygghet i kunskap. Som ni kanske vet så har jag själv blivit sexuellt utnyttjad i min barndom och det är en av anledningarna till att jag är barnrättskämpe. Det fanns ingen i min omgivning som såg mig. Jag var en väldigt duktig och framåt tjej med en mörk hemlighet som jag bar ända tills jag var 30 år, då jag för första gången vågade säga det till någon. Därför är jag ännu mer tacksam för att ni ger era barn en helt annan förutsättning än vad jag fick. I dag är jag en stolt farmor som har möjlighet att stärka mina barnbarns integritet. Integritetsmaterial för barn mellan 3–9 år Vid varje övning står en rekommenderad ålder. De flesta övningar kan ni göra i ”alla” åldrar, välj att bara göra vissa delar i övningarna med de små, prova och lek er fram tillsammans. Till exempel med kramar, fråga de små och se vad de gör, alla kommer inte säga ja direkt, då kan du säga:
- Jag ser att du inte vill kramas idag, det behöver inte du för du har rätt att säga nej.
Har vi sagt detta ända sedan de var små, så kommer de att få en fantastisk hjälp på vägen och vi lär oss att se barnens kroppsspråk och vågar fråga.
Alla övningar handlar om att vi tillsammans med barnen förstår rätten att säga NEJ i var- dagen. Som personal är det en utmaning att se och vara lyhörd för barnens reaktioner när ni arbetar tillsammans. Min önskan är att alla förskolor/skolor ska ha en handlingsplan att följa. Hand- lingsplanen är i olika steg för olika situationer, för att skapa tydlighet och trygghet. Allt ni förnimmer och ser som avvikande beteende antecknar ni i er incidentrapport, vilket gör det enkelt för alla att se om det finns en röd tråd i barnens beteende. Ett annat tips för att skapa trygghet är att i varje veckorapport meddela föräldrarna vad ni ska jobba med under veckan som kommer, och hur det varit i veckan som gått.
Diskutera i er arbetsgrupp, våga se och fråga barnen och varandra, ”Hur upplever du det här barnet?” Lyssna på orden och känslorna som barnen förmedlar och pratar om. Släpp förut- fattade meningar som lätt kan komma och ta som vana att skriva ner det i incidentrapporten. Lyssna på vad barnen säger och titta på deras kroppsspråk under alla övningar. Att vara två personal när ni jobbar specifikt med övningarna är en styrka och trygghet, både för er och barnen.
Allt jobb ni gör kommer ge dessa barn en förutsättning att våga berätta, för att de vet att ni ser, hör, och lyssnar på dem. Ni kommer vara deras trygghet.
Att jobba med integritetsövningar är en nyckel till starka barn men det är inte hela lösning- en för att skydda barnen. Om vi bara skulle göra övningar så blir det för abstrakt för barnen, men vad händer sedan? Det stora arbetet är det som är allt där emellan. Att låta barn få inflytande i vardagen, att förstå rätten att säga nej i vardagen, att låta barn förstå vad gräns- sättningar är mot sig själva och sina kamrater.
Därför har jag valt att starta med självkänslan så att barnen lär känna sina känslor, var i kroppen sitter de olika känslorna och hur känns det när någon säger si eller så. Under arbet- ets gång kommer ni märka att vissa barn är mer framåt och några är tystare, men efterhand som ni jobbar blir de mer trygga med övningarna. Var uppmärksam på deras kroppsspråk och lyssna på vad de säger.
Jag rekommenderar att ni vuxna tränar på övningarna själva.