Heja! Ljuda och läs på svenska åk 1-6 Lärarhandledning
Heja! Ljuda och läs på svenska åk 1-6 Lärarhandledning
Heja! Ljuda och läs kan användas från första dagen i skolan, vilket innebär att eleverna inte först behöver ha tillägnat sig ett grundläggande ordförråd på svenska. Läromedlet består av en lärarhandledning och en elevbok.
Elevbok
I elevboken arbetar eleverna med bokstäverna och ljuden i en strukturerad arbetsgång. Eleverna får:
- koppla bokstav till ljud
- forma bokstaven
- läsa och skriva ord
- läsa och förstå ord och meningar
- öva uttal.
Bokstäverna presenteras i en ordning som passar nyanlända elever. Det innebär bland annat att språkljud som är vanliga i många av världens språk presenteras tidigt i elevboken.
Lärarhandledning med kopieringsunderlag
Lärarhandledningen innehåller en beskrivning av de teorier som läromedlet lutar sig mot. Tanken är att visa på hur teorierna kan tillämpas metodiskt i undervisningen. I handledningen finns också en bokstavsgenomgång som beskriver språkljuden och varför de presenteras i en viss ordning. Det finns även tydliga instruktioner till arbetet med elevboken. I slutet av handledningen finns kopieringsunderlag som kan användas både före, under och efter arbetet i elevboken, bland annat finns bokstavsbrickor som används för att laborera med språkljuden.