VFU-handledning : handbok för lärare
VFU-handledning : handbok för lärare
Praktiknära handbok för lärare för ökad handledarkompetens.
VFU-handledaren har en viktig roll och funktion i lärarstudentens professionsutveckling. Men vad är det som bidrar till en god handledning under den verksamhetsförlagda utbildningen?
Denna handbok för lärare presenterar och fördjupar förståelsen kring ett antal avgörande områden. Data från över 1800 VFU-handledare visar att det handlar om trygghet och relationsbyggande, förebildlighet, lyssnandets konst, rollen som bollplank och kritisk vän, ömsesidigt lärande, arbetslagets betydelse samt konflikthantering. Det goda avslutet, studentperspektivet och det fortsatta samtalet är ytterligare teman som behandlas. Som en röd tråd genom hela boken löper samtalets potential – inte enbart med studenten utan också kollegor emellan.
Boken är praktiknära och rik på exempel och samtidigt förankrad i såväl aktuell och relevant forskning som beprövad erfarenhet. Sammantaget kan innehållet gynna strukturerade, meningsskapande och lärande samtal som ger studenten goda förutsättningar att förstå och lära sig uppdraget. Ytterst är det till gagn för barns och elevers lärande och deras rätt till en meningsfull och trygg miljö.
Boken vänder sig framför allt till lärare som utbildar sig till handledare men är också till nytta för dem som redan har genomgått handledarutbildning eller handleder utan att ha gått en sådan utbildning. Den kan med fördel även läsas av rektorer, förskollärare samt andra som är intresserade av handledning och samtal generellt.
Tone Försund är lärare vid institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Göteborgs universitet, och arbetar bland annat med konflikthantering, ledarskap, grupputveckling, pedagogik och handledning. Hon har under många år verkat som kursansvarig för handledarutbildning.
Per Fagerström är utvecklingsledare verksam främst vid den kommunala uppdragsenheten Center för skolutveckling i Göteborg, där han stödjer mellanlärare/lärledare och skolledare i sitt uppdrag kring kollegialt och kollektivt lärande. Under en längre tid har han varit involverad i Göteborgs universitets VFU-handledarutbildning. Författare till Kollegialt lärande i skolan (Gothia Kompetens, 2022).
Sagt om boken
"En välbehövlig och praktiknära bok som mycket väl svarar mot de behov som finns innan, under och efter den verksamhetsförlagda utbildningen. Helhetsbetyg: 4."
/Elisabeth Jönsson, BTJ-häftet nr 16 2024