VFU-handboken : bryggan mellan undervisningens teori och praktik
VFU-handboken : bryggan mellan undervisningens teori och praktik
Kategorier: Högre utbildning och vidareutbildning Lärarutbildning Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Studievägledning och yrkesorientering Work experience, placements & internships
Den här boken tar upp områden som lärarstudenter ofta upplever som problematiska i sin VFU. Författarna utgår från autentiska undervisningssituationer och använder forskning om undervisning för att belysa hur man kan tänka om och agera i de situationer som beskrivs. Hur kan man inleda en lektion för att utveckla elevernas engagemang och intresse? Varför är det viktigt med kommunikation, och hur får man till en bra dialog i klassrummet? Hur gör man för att känna sig trygg och kunna etablera det ledarskap som läraruppdraget kräver? Och hur kan teoretiska perspektiv bidra till planering av lektioner?
Tanken med boken är att den ska utgöra en brygga mellan teori och praktik och vara ett komplement till VFU-handledares kvalificerade handledning och den teoretiska fördjupning och utveckling som sker i högskoleförlagda kurser.
Författarna är Bengt-Olov Molander, docent i naturvetenskapsämnenas didaktik, och Karim Hamza, docent i naturvetenskapsämnenas didaktik vid Stockholms universitet.