Vetenskapsteori för lärarstudenter
Kunskap är inte något som faller ner från himlen; det är något som människor producerar. För att kunna tala om och fundera kring den produktionsprocessen behövs ett tillräckligt detaljerat fackspråk. Med den här boken får studenter en verktygslåda som fungerar på två sätt: Den ökar möjligheterna att medvetet reflektera över frågor som de bör ställa sig när de ska tillägna sig vetenskapliga resultat. Den ger också väsentliga perspektiv på det egna vetenskapliga arbetet, aktuellt både när de ska arbeta med mindre uppgifter och när de kommer till examensarbetet.
Vetenskapsteori för lärarstudenter är en introduktion och banar därmed en första väg in i vetenskapsteoretiska överväganden för studenten. I varje kapitel finns exempel från pedagogisk verksamhet som hjälper till att förklara bokens vetenskapliga poänger. För den som är extra vetgirig har varje kapitel försetts med förslag till vidare läsning.
Boken vänder sig till studenter på alla lärarprogram och till lärare i fortbildning.