Varför public service? Alla pratar om det, få vet vad det är
Kategorier: Samhälle och samhällsvetenskap
Varför public service? Alla pratar om det, få vet vad det är
Kategorier: Samhälle och samhällsvetenskap
av Erik Zsiga (red)
Begreppet public service är ett fundament i svensk mediepolitik, och något som nästan alla har en åsikt om. Ändå är det få som verkar ha en klar uppfattning om vad begreppet egentligen innebär, och inte heller förekommer någon konstruktiv diskussion om saken.
En statlig utredning arbetar med att se över framtiden för public service i Sverige. Därför är det viktigare än någonsin att diskussionen tar fart. Här ger tolv initierade skribenter sin syn på public service och dess framtid. Är YouTube public service? Vad händer med public service utomlands? Och var kommer begreppet ifrån? Skribenterna delar insikten om att teknik- och samhällsförändringar har ställt public service inför en ny verklighet, men ger olika svar på vad den nya verkligenheten får för konsekvenser.
I boken medverkar Lars Adaktusson, Malte Andreasson, Lisa Bjurwald, Kerstin Brunnberg, Jan Friedman, Richard Gatarski, Jan Gradvall, Oskar Kalmaru, Kaj Mieritz, Jesper Strömbäck Cecilia Wikström.
Skribenterna
Lars Adaktusson leder sedan 2007 inrikesmagasinet Adaktusson i TV8. Dessförinnan var han i nästan 20 år hos Sveriges Television, där han var nyhetsankare på Aktuellt, inrikespolitisk reporter och utrikeskorrespondent i Washington, Centraleuropa och Mellanöstern. Under åren 20012005 ledde och var han ansvarig utgivare för samhällsprogrammet Agenda.
Malte Andreasson är utvecklings- och planeringschef för TV4. Redan 1999 engagerades han för att kartlägga vad digitaliseringen av tv skulle leda till, vilket blev början till dagens flerkanals strategi. Men redan innan dess hade han på 1990-talet blivit känd för TV4-publiken som domaren i Jeopardy.
Lisa Bjurwald kom nyligen ut med Timbrorapporten Den ömtåliga plantan en granskning av Sveriges Television och vad våra licenspengar göder. Hon har varit verksam som journalist sedan mitten av 1990-talet, både i Sverige och utomlands, och bland annat skrivit för Svenska Dagbladet, Magasinet Neo och tidskriften Expo, där hon är fast redaktionsmedlem. För närvarande arbetar hon tillsammans med en kollega på ett bokprojekt om nazism, med planerad utgivning våren 2009.
Kerstin Brunnberg är vd för Sveriges Radio, med lång bakgrund i företaget som bland annat politisk reporter, Ekochef och programdirektör. Hon har även ett förflutet på SVT:s Rapport och Svenska Dagbladet. 2004 tilldelades hon Stora Journalistpriset.
Jan Friedman är civilekonom, företagsrådgivare och medieentreprenör. Jan har varit med om att bryta flera mediemonopol. Med Kinnevik på 1980-talet, när tv:n konkurrensutsattes i Norden. Med ledande dagspress i början av 1990-talet, när radiomonopolet försvann. I dag är han verksam i flera noterade och onoterade bolagsstyrelser främst med inriktning på internet och e-handel.
Richard Gatarski är ekonomie doktor, och arbetar som fristående konsult inom kommunikationsområdet. Han har drygt 30 års erfarenhet av datorer, telekommunikation och marknadsföring. De senaste fem åren har Richard alltmer fokuserat mötet mellan barn, ungdomar, skolan och marknaden.
Jan Gradvall är en av landets främsta och mest spridda popkulturjournalister. Sedan starten av det egna fanzinet Jörvars Gosskör 1979, har han belyst de flesta aspekter på svensk samtid. TV berättade han om i boken TV! Nedslag i Sveriges Televisions historia (1996). Dessutom har han arbetat med TV i redaktionerna för Sen kväll med Luuk och musikprogrammet Studio Pop. Han låg bakom den numera nedlagda musikwebbplatsen Feber, och skriver i dag främst i Dagens Industri, men också i Café, Elle, Residence, ICAKuriren, Sydsvenska Dagbladet och Dagens Nyheter.
Oskar Kalmaru är grundare av Sveriges största videosajt Bubblare.se, där tusentals svenskar varje dag delar videoklipp med varandra. Han har även en bakgrund från Handelshögskolan i Stockholm och som informationsansvarig på en stor ungdomscommunity. Som vd för Bubblare möter han ständigt frågeställningar kring utvecklingen av svenskars mediekonsumtion och den förflyttning som sker från gamla TV-medier till nya.
Kaj Mieritz är i dag kommunikationschef vid den danska tankesmedjan CEPOS, men var i 15 år innan dess verksam vid Danmarks Radio som ekonomi- och näringslivsjournalist, redaktör och programledare. Han har även varit direktör i egen kommunikationsverksamhet och medlem av chefredaktionen på dagstidningen Børsen.
Jesper Strömbäck är professor i medie- och kommunikationsvetenskap och Lubbe Nordström-professor i journalistik vid Mittuniversitetet, Sundsvall. Han är också forskningsledare vid Demokratiinstitutet vid Mittuniversitetet. Han har tidigare skrivit en rad böcker, bokkapitel och tidskriftsartiklar om journalistik och politisk kommunikation. Mer information finns på
Cecilia Wikström är riksdagsledamot (fp) från Uppsala och vice ordförande i kulturutskottet det utskott som behandlar public service-frågor. Wikström är präst i Svenska kyrkan och författare till böckerna När livet går sönder (Uppsala Publishing House/ Konsultförlaget, 2004) och I tillitens tecken (Uppsala Publishing House, 2006).