Värdegrunden i förskolan : samtal om barnkonventionen utifrån litteratur
Kategorier: Barn- och ungdomslitteratur Barn- och ungdomslitteratur: läsguider, kommentarer och boktips Biografier och litteraturvetenskap Förskolan Litteraturvetenskap och litteraturkritik Mänskliga och medborgerliga friheter och rättigheter Pedagogik Politik och statsskick Politiskt kontroll och politisk frihet Samhälle och samhällsvetenskap Skolor
Värdegrunden i förskolan : samtal om barnkonventionen utifrån litteratur
Kategorier: Barn- och ungdomslitteratur Barn- och ungdomslitteratur: läsguider, kommentarer och boktips Biografier och litteraturvetenskap Förskolan Litteraturvetenskap och litteraturkritik Mänskliga och medborgerliga friheter och rättigheter Pedagogik Politik och statsskick Politiskt kontroll och politisk frihet Samhälle och samhällsvetenskap Skolor
I Värdegrunden i förskolan ger författarna inledningsvis en teoretisk grund till värdegrunden, barnkonventionen, språkliga kunskapsnivåer, högläsning och eftertänksamma, filosoferande och sokratiska samtal. Det finns även ett kapitel om hur vårdnadshavare kan inkluderas i värdegrundsarbetet. Därefter följer åtta praktiska kapitel som alla utgår från en specifik barnbok.
Med utgångspunkt i boken och genom eftertänksam dialog får barnen möjlighet att erhålla kunskaper om värdegrunden och barnkonventionen och skapa egna värderingar. Till varje praktiskt kapitel finns dessutom exempel på ytterligare barnlitteratur kopplade till aktuella artiklar i barnkonventionen.
Boken vänder sig till förskollärarstudenter samt yrkesverksamma förskollärare och barnskötare, till förste förskollärare och rektorer i förskolan.