Bläddra

Var är Jesus? : ungas röster om konfirmandundervisning

Kategorier: Aspekter av religion Filosofi och religion Kristendom Kristet liv och praxis Kristna sakrament Religion och tro Religiös undervisning Religiöst liv och praxis

Var är Jesus? : ungas röster om konfirmandundervisning

Kategorier: Aspekter av religion Filosofi och religion Kristendom Kristet liv och praxis Kristna sakrament Religion och tro Religiös undervisning Religiöst liv och praxis
Köp här

Sverige är ett idag mångkulturellt och flerreligiöst samhälle där unga människor växer upp med tillgång till ett stort antal möjliga tolkningsramar som på olika sätt påverkar deras tro, hur de lever och hur de skapar mening. 

I Sverige utgör Svenska kyrkan fortsatt en majoritetskyrka men den positionen är idag inget man kan ta för given. Konfirmandtiden har i sammanhanget beskrivits vara av avgörande betydelse för unga människors fortsatta relation till kyrkan genom hela livet. Men hur mycket vet vi om hur konfirmerade ungdomar själva beskriver konfirmandtidens innehåll och mål och hur de själva beskriver en tänkt relation till Svenska kyrkan i framtiden? 

I den här boken ges ungas röster om konfirmandundervisning ett särskilt utrymme. Studien bygger på ett intervjumaterial där sammanlagt 28 ungdomar delar sina erfarenheter. De berättar vad de minns från sin tid som konfirmander, vad de uppfattar att de lärt sig och hur de själva relaterar till gudstjänst och till tro. Frågan ”Var är Jesus?” ställs av en av de intervjuade och sammanfattar en del av resultatet.  Intervjuerna med ungdomarna har genomförts inom ramen för ett forskningsprojekt som finansierats av Härnösands och Lunds stift och haft sitt säte vid Svenska kyrkans enhet för forskning och analys.

Var är Jesus? riktar sig till dig som är under utbildning för kyrklig tjänst, till dig som är kyrkligt anställd men också till dig som intresserar dig för religionens förändrade roll i vår samtid och i unga människors liv.

Forskaren och författaren till boken heter Caroline Klintborg, docent i religionspedagogik och lektor vid Stockholms universitet. 

Boken är en del av Svenska kyrkans forskningsserie som publicerar kyrko- och samhällsrelevant forskning som har genomgått en peer review process.