Bläddra

Valet 2022 : politiken, medierna och nyhetsagendan

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Medievetenskap: tv och samhälle Politik och statsskick Politiska partier Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Statsskick och politiska processer Val och folkomröstningar
Köp här

Valet 2022 : politiken, medierna och nyhetsagendan

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Medievetenskap: tv och samhälle Politik och statsskick Politiska partier Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Statsskick och politiska processer Val och folkomröstningar
Köp här
Trots att sjukvård, miljö och utbildning låg högt på väljarnas dagordning inför valrörelsen 2022 riktades mediernas uppmärksamhet mot andra frågor. Istället fick brott och straff, ekonomi samt energifrågorna allra mest uppmärksamhet och fick tillsammans mer än 40 procent av allt medieutrymme. Samtidigt tycks medierna ha tagit ett steg tillbaka och överlämnat åt politiken att styra vilka ämnen som ska hamna i strålkastarljuset. I Politiken, medierna och nyhetsagendan analyseras nyhetsbevakningen av valrörelsen. Granskningen klargör också om det finns fog att anklaga medierna för partiskhet eller ej. Rapporten är en återkommande, kvantitativ undersökning av jour- nalistiken under valrörelsen, som inleddes redan efter valet 1979. Bengt Johansson, professor, JMG, Göteborgs universitet Jesper Strömbäck, professor, JMG, Göteborgs universitet Ulrika Beck-Friis (red), Institutet för mediestudier Jonathan Lundqvist (red), Institutet för mediestudier