Bläddra

Vad ska jag göra om jag blir kallad jävla kärring? : – för lärare och alla andra som varit i skolan

Kategorier: Biografier och litteraturvetenskap Biografier, sanna berättelser, essäer etc. Pedagogik Personliga berättelser Samhälle och samhällsvetenskap Skolor
Köp här

Vad ska jag göra om jag blir kallad jävla kärring? : – för lärare och alla andra som varit i skolan

Kategorier: Biografier och litteraturvetenskap Biografier, sanna berättelser, essäer etc. Pedagogik Personliga berättelser Samhälle och samhällsvetenskap Skolor
Köp här
Om det finns något vi alla, i alla fall i västvärlden, varit involverade i är det skolan, det vill säga organiserad verksamhet för barn och unga. Och väldigt många av oss tror att vi ”vet hur det är i skolan” och ”vi vet hur skolan ska vara organiserad”. Vad är en bra skola? Om du ställer den frågan till människor omkring dig brukar svaret börja med byggnader och vad man gjorde men sedan mer och mer glida över på personerna i skolan, kompisar och lärare. Det är relationerna med människor som formar en skola till att bli ”bra” eller ”dålig”. Det är relationerna med de vuxna i skolan som gör hur ditt barn upplever skolan, om hen trivs och utvecklas och lär sig en massa under tiden. Allt det andra: organisationen, vuxentätheten, skolans storlek och skick, materialet, klasstorleken hjälper de vuxna att skapa en fungerande skolmiljö men det är en respektfull och öppen, vänlig och omtänksam relation mellan barn – vuxen och barn – barn som får ditt barn att må bra. Att skapa relationer, att förstå oss på oss själva och varandra borde vara skolans huvuduppgift. Funkar relationerna då kommer lärdomarna så mycket lättare och skolgången blir glädjefull och utvecklande.