Bläddra

Vad säger forskningen om svensk förskola?

Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor

Vad säger forskningen om svensk förskola?

Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor
Köp här

Boken ger en samlad bild av forskningen kring centrala frågor inom svensk förskola idag. Boken behandlar en rad kunskapsområden:

- Svensk förskola i ett internationellt perspektiv
- Vad som kännetecknar undervisning i förskolan
- Lekens respektive omsorgens betydelse
- Likvärdighet inom förskolan
- Förskollärarprofessionen och dess förutsättningar
- Verksamhetsutveckling genom kollegialt lärande
- Digitaliserat lärande
- Förskolebarns lärande om hållbar utveckling

Läs mer
Boken vänder sig till blivande och verksamma förskollärare, barnskötare, rektorer och huvudmän. Den kan med behållning också läsas av andra som är intresserade av förskolefrågor.

Om författarna
Gunnar Åsén är professor emeritus i didaktik vid Stockholms universitet och har i närmare 40 år forskat om olika förskolefrågor. Han har medverkat i flera statliga utredningar och utvärderingar, bland annat som projektledare för Skolverkets båda nationella utvärderingar av förskolan.

I boken medverkar flera av landets ledande forskare inom förskolans område: Cecilia Caiman, Bodil Halvars, Mie Josefson, Susanne Kjällander, Robert Lecusay, Monica Nilsson, Sven Persson, Ingegerd Tallberg Broman, Ann-Christine Vallberg Roth och Elisabeth Åsén Nordström.

"De elva författarna är alla erfarna och meriterade forskare inom olika områden när det gäller förskolan. Boken har ett akademiskt språk och utformning med vederbörliga referenser, men innehåller också empiriska exempel. Artiklarna är aktuella och förhåller sig till den nya läroplanen från 2018, Lpfö 18. Det är en viktig sammanställning över dagens forskning och trots ämnets omfattning berör boken grundläggande områden inom förskolan." Helhetsbetyg: 4. Publicerat i BTJ-häftet nr 21, 2020. Lektör Tin Carleson.