Bläddra

Utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan

Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor

Utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan

Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor
Köp här

Denna andra upplaga av Utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan är kraftigt reviderad och omarbetad, jämfört med den första upplagan som gavs ut 2015. Boken behandlar följande områden:

  • hur den statliga synen på och styrningen av utvärderingsverksamheten i förskolan sett ut från 1970-talet fram till i dag
  • grundläggande frågor i samband med utvärdering i förskolan till exempel utvärderingens syfte, uppläggning och funktioner
  • hur verksamheten i förskolan kan utvärderas genom samtal
  • hur förskolan handskas med uppdraget att bedöma förskolans kvalitet utan att bedöma enskilda barns kunskaper och färdigheter
  • frågor om olika former av bedömningspraktik, till exempel pedagogisk dokumentation, utvecklingssamtal och individuella utvecklingsplaner
  • bedömning av barn i en kunskapsekonomi
  • en analys och diskussion av kvalitetsindikatorer i relation till barns lärande.

Boken vänder sig till blivande och verksamma förskollärare, barnskötare, rektorer och huvudmän, liksom till andra som är intresserade av förskolefrågor.

I boken medverkar följande forskare inom förskolans område:
Lise-Lotte Bjervås, Sidsel Germeten, Eva M Johansson, Ann-Marie Markström, Emelie Moberg, Ann-Christine Vallberg Roth, Agneta Wallander Smith, Elisabeth Åsén Nordström.

Om författaren
Bokens huvudredaktör Gunnar Åsén är professor emeritus i didaktik vid Stockholms universitet och har forskat i ca 40 år om olika förskolefrågor.