Undervisningsstrategier i förskolan
Undervisningsstrategier i förskolan
I boken utvecklas teorier och forskning om undervisning och lärande. Bokens praktiska exempel visar hur de teoretiska idéerna kan omsättas i undervisning på förskolan och hur förskolepersonalen planerar, genomför och följer upp sin undervisning. Varje praktiskt exempel belyses genom en teoretisk reflektion kopplad till forskning. På så sätt bidrar boken med teori och forskning liksom med praktiska exempel från beprövad erfarenhet om förskolans undervisning.
Förskolans undervisning är ämnesintegrerad och utgör en helhet, och såväl planering som barnens intressen gör att aktiviteterna i de projekt som beskrivs spänner över många ämnesområden, även om tre undervisningsområden utgör bokens särskilda fokus: språkutveckling, matematik och lärandeidentitet. Boken utgår från ett mångårigt utvecklingsprojekt som bland annat har utvärderats genom forskning.
Boken vänder sig till förskollärarstudenter i utbildning, yrkesverksam förskolepersonal och rektorer för förskolan.