Undervisning ute : utveckla förskolans lärmiljö
Undervisning ute : utveckla förskolans lärmiljö
Inspiration och metoder för att utveckla förskolans utemiljö och undervisningen i den.
Den här boken lyfter fram förskolans utomhusmiljö som ett självklart rum för undervisning. Att undervisa utomhus har nämligen många fördelar såväl pedagogiskt som ur hållbarhets- och hälsosynpunkt. Samtidigt kan det vara utmanande att få fatt i metoderna för att dels skapa en genomtänkt organisation som möjliggör både spontan och planerad undervisning ute, dels utveckla hållbara miljöer och stationer där barn får uppleva att det är lustfyllt att lära.
Boken Undervisning ute – utveckla förskolans lärmilö utspelar sig delvis på förskolan Trollets utetorg där en stor del av undervisningen sedan många år bedrivs just utomhus. Författarna delar frikostigt med sig av sina erfarenheter och tankar. Bland annat resonerar de kring hur förskolan kan utveckla och iscensätta miljöer med hänsyn till material, gårdens olika rum samt barn- och föräldradelaktighet. I boken finns också ett flertal beskrivningar av projekterande arbetssätt där återkommande nyckelord är natur och närmiljö, återbruk samt hållbarhet.
Författarnas förhoppning är att bokens innehåll och exempel kan ge såväl inspiration till utveckling av utemiljön och undervisningen i den som stöd och konkreta idéer i det arbetet.
Marina Sjögren och Daniel Sävenstedt är båda förskollärare verksamma som utetorgspedagoger på Trollets förskolor i Kalmar. Med inspiration från Reggio Emilia arbetar förskolornas barn och pedagoger gemensamt mot en hållbar nutid och framtid.
Bokens förord är skrivet av Harold Göthson, grundare och den förste ledaren av Reggio Emilia-institutet samt mångårig senior pedagogisk konsult till Trollets förskolor.