Bläddra

Trygga barn och barngrupper : anknytning i förskolan

Kategorier: Barnpsykologi och utvecklingspsykologi Förskolan Pedagogik Psykologi Samhälle och samhällsvetenskap Skolor

Trygga barn och barngrupper : anknytning i förskolan

Kategorier: Barnpsykologi och utvecklingspsykologi Förskolan Pedagogik Psykologi Samhälle och samhällsvetenskap Skolor
Köp här

Trygga relationer och harmoniska barngrupper i förskolan med anknytning som grund.

Att skapa en trygg och stimulerande miljö för varje barn är en av förskolans viktigaste uppgifter. Boken Trygga barn och barngrupper – anknytning i förskolan tar avstamp i anknytningens betydelse och pedagogers möjligheter att främja barns välmående och utveckling.

Bokens första del ger både teoretisk grundkunskap om anknytningsteorin och förståelse för hur förskolan kan använda denna kunskap i det dagliga arbetet för att skapa trygga relationer och harmoniska barngrupper. Här beskrivs de olika faserna i en barngrupps utveckling och konkreta strategier och förhållningssätt på vägen mot en sammansvetsad grupp. Det finns också en sammanställning av läsårets månader med de viktigaste skeendena att fokusera på.

Andra delen erbjuder praktiska arbetsplaner för att skapa samsyn och struktur samt säkerställa utbildningens kvalitet och pedagogers medvetenhet kring anknytning.

Genom fiktiva exempel från förskolevardagen framträder en tydlig bild av hur teori kan omsättas i praktiken. Boken avslutas med övningar för självreflektion och verktyg för att skapa en hållbar arbetssituation – vilket bidrar till både pedagogers och barns välbefinnande.

Författare är Helen Värm, leg. förskollärare med över trettio års erfarenhet inom förskolan.

Kapitlet om anknytningsteorin är författat av Katrin Bernstad, leg. psykolog, leg. psykoterapeut, specialist i klinisk psykologi och utbildad handledare med lång erfarenhet av arbete för de yngsta barnens psykiska hälsa.