Tro, hopp & sfi : en didaktisk dagbok för alfabetiseringslärare
Tro, hopp & sfi : en didaktisk dagbok för alfabetiseringslärare
Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Språk och lingvistik Språkundervisning och språkinlärning Språkundervisning: teori och metod Undervisning i specifika ämnen
”I en A-klass finns sällan någon utöver läraren som har någon studievana. Klassen består dessutom regelmässigt av kursdeltagare från flera olika länder, som därmed också saknar ett gemensamt språk. Därtill är det kontinuerligt intag, elevkonstellationen förändras så gott som varje månad. […] Kursdeltagarnas familjesituation kan vara kaotisk.
På en termin lär de sig ändå att läsa och skriva och samlar på sig ett svenskt basordförråd, tillräckligt för att presentera sig själva på svenska och fylla i sina personuppgifter på en enkel blankett.
Ibland tänker jag att andra skolformer skulle kunna ha något att lära av sfi!”
Eva Thors Rudvall har varit verksam som sfi-lärare i tre decennier, mestadels för elever på spår 1. Hennes strävan är att ge alla nya svenskar tillgång till det språk som är nyckeln till både arbetsmarknaden och det demokratiska samtalet. Och att stärka de lärare som ska göra detta möjligt.