Men vi kan också gå åt andra hållet och formulera idéer och visioner i ord som sätter våra kroppar i rörelse, förändrar verkligheten och ger oss nya upplevelser – vi kan gå från teori till empiri.
I den här boken förstärks vår vardagliga ordbro med ord från Trenätsteorin. Trenätsteorin är en syntes av bidrag från både naturvetenskapsmän, samhällsvetare och en filosof. Ord som system och delsystem har vävts ihop med värde och strategi, tyst kunskap med information, syfte med homeostas, limbiska systemet med trygghet och arbetsro, feedback med kaos.
Boken visar hur trenätstermerna kan fungera som ett arbetsspråk i skolsammanhang: ord och uttalanden från fem internationellt framstående skolforskare preciseras och kritiseras med hjälp av trenätsord.
En läsare kan tänkas ha intresse också av författarens båda föregående böcker Kunskapsteori för lärare och Undervisningskonster; alla tre böckerna är utgivna av Complador AB.
Gunnar Cardell är fil.dr i pedagogik och f.d. mellanstadielärare, universitetslektor och lärarutbildare.