Traumamedvetenhet i förskolan vänder sig till den som möter barn som varit utsatta för svåra påfrestningar och trauma. Det kan handla om barn som upplevt krig och flykt, barn som bevittnat eller utsatts för våld och övergrepp eller barn som upplevt omsorgssvikt. Boken är indelad i två delar. Den första delen har en mer teoretisk prägel med psykologiska aspekter på trauma och dess påverkan på ett litet barns utveckling och mående. I den andra delen omsätts förståelsen till förskolans vardag i konkreta strategier och arbetssätt för pedagoger med syfte att kunna möta traumarelaterade behov hos små barn. Boken är fylld av konkreta exempel för att tydliggöra teoriers innebörd, diskussionsfrågor till arbetslaget utifrån bokens teman och för den som vill fördjupa sig vidare ges många tips på fortsatt läsning. Med sina nio kapitel om Traumamedvetenhet i förskolan, Vad är trauma?, Barn som lever i utsatthet, Anknytningsteorin, Barnhjärnan och trauma, Välkommen till förskolan!, Trygghet i förskolan, Relationsarbete i förskolan och Reglering och Regleringsstöd bidrar boken med viktig praktisk och teoretisk kunskap om ett ämne som är högst aktuellt i dagens förskola.
Boken riktar sig till förskolans personal – pedagoger, specialpedagoger, förskolechefer och andra professioner – liksom till studenter på förskollärarutbildningen. Det finns många barn i vårt samhälle som av olika anledningar är utsatta och de allra yngsta möter vi i förskolan. Därför är Traumamedvetenhet i förskolan en i tiden viktig bok, för en viktig målgrupp.