Bläddra

Transspråkandets villkor i en supermångfaldig förskola : en konstruktivistisk grundad teori

Kategorier: Åldersgrupper och generationer Åldersgrupper: barn Förskolan Pedagogik Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Sociala grupper Språk och lingvistik Språkvetenskap / lingvistik
Köp här

Transspråkandets villkor i en supermångfaldig förskola : en konstruktivistisk grundad teori

Kategorier: Åldersgrupper och generationer Åldersgrupper: barn Förskolan Pedagogik Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Sociala grupper Språk och lingvistik Språkvetenskap / lingvistik
Köp här
Sverige är ett mångkulturellt och flerspråkigt land, men det är också ett högst segregerat land. Detta medför att många förskolor, likt förskolan Regnbågen som denna studie handlar om, är i allra högsta grad supermångfaldiga. Hur kommunicerar barnen med varandra och hur gör de sig förstådda hos andra barn och pedagoger? Denna avhandling handlar om hur barnen på en supermångfaldig förskola transspråkar. Vad möjliggör och motverkar barnens möjlighet till kommunikation och språkande? Med en konstruktivistiskt grundad teori har en modell över barnens transspråkande praktik och villkor genererats. Detta är en doktorsavhandling i förskoledidaktik vid Stockholms universitet 2024.