Bläddra

Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder

Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Utbildningsstrategier och utbildningspolitik

Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder

Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Utbildningsstrategier och utbildningspolitik
Köp här
Kraven på att systematiskt arbeta med kvalitetsförbättring är fortsatt höga i det svenska skolväsendet - men hur gör man för att få det att fungera i praktiken? Med utgångspunkt i mångåriga erfarenheter och forskning visar författaren:

• Vilka krav som kan ställas på ett systematiskt kvalitetsarbete

• Vad som kännetecknar och hur man kan förtydliga olika typer av mål

• Vad uppföljning och utvärdering innebär och principerna för att utföra det arbetet

• Hur några metoder för datainsamling kan användas i det systematiska kvalitetsarbetet på en grundläggande metodik för att genomföra analyser i det systematiska kvalitetsarbetet

• Hur utvecklings- och förbättringsarbetet kan planeras, följas upp och utvärderas.

Den tredje upplagan av boken innehåller ett nytt kapitel om hur verksamhetens ”självförbättrande förmåga” - förbättringskapaciteten, kan kartläggas, analyseras och värderas. En angelägen fråga om man vill att kvalitetsarbetet ska fylla sin funktion och göra verklig skillnad. I övrigt har texten uppdaterats utifrån senare tids forskning och läroplansförändringar, särskilt i förskolan.

Boken vänder sig till alla som är berörda av ett systematiskt kvalitets-arbete inom skolväsendet i såväl kommunala som fristående verksamheter. Den är lämplig som kurslitteratur i rektors- och lärarutbildningar samt som handbok för verksamma inom alla skolformer och fritidshem.