Bläddra

Störande litteraturundervisning : litteratur, demokrati och värdegrundsarbete

Kategorier: Barn- och ungdomslitteratur Biografier och litteraturvetenskap Litteraturvetenskap och litteraturkritik Litteraturvetenskap: prosa och prosaförfattare Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Undervisning i specifika ämnen
Köp här

Störande litteraturundervisning : litteratur, demokrati och värdegrundsarbete

Kategorier: Barn- och ungdomslitteratur Biografier och litteraturvetenskap Litteraturvetenskap och litteraturkritik Litteraturvetenskap: prosa och prosaförfattare Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Undervisning i specifika ämnen
Köp här

I avhandlingen Störande litteraturundervisning. Litteratur, ­demo­krati och värdegrundsarbete utforskar ­Louise Almqvist skönlitteraturens ­potential att möjlig­göra demokratiska diskussioner, med hjälp av ­queertemporala perspektiv och läsarrespons­teori. Avhandlingen behandlar sex skönlitterära verk, romaner såväl som bilderböcker, samt en mängd tidigare läsningar av böckerna; allt från forskning till forumkommentarer. De tidigare ­läsningarna kontrasteras mot varandra, samt störs av alternativa (queera) tolkningar. Sammantaget skisseras en litteraturundervisning som behandlar värdegrundsfrågor med syftet att aktivt utmana deltagarnas tolkningar och ge dem möjlighet att utöva demokrati. Avhandlingen bidrar med nya perspektiv på verken, på litteraturundervisning och på värdegrundsarbete.