Många olika yrkesgrupper använder stödjande samtal professionellt. Stödsamtal och stödterapi används inom till exempel sjukvård, socialtjänst, skola och psykiatri när man av olika skäl inte kan erbjuda traditionell och evidensbaserad psykoterapi. Trots att dessa stödformer är så vanliga har de inte särskilt hög status och är inte heller väl utforskade. De bygger därmed till stor del på samtalsledarens egna erfarenheter och tysta kunskap om vad som är viktigt i stödjande samtal. Denna bok operationaliserar och konkretiserar begrepp som hjälper oss att förstå vad skickliga stödsamtalsledare och stödterapeuter gör, hur de gör det och varför. Därmed synliggörs professionella stödsamtal och stödterapi som det kvalificerade arbete det faktiskt är.
I boken beskrivs den professionella samtalsledarens generiska samtalsfärdigheter. Både stödsamtalet och stödterapin ges en teoretisk ram men presenteras också med konkreta exempel. Såväl det gemensamma som skillnaderna mellan de båda stödformerna tydliggörs.
Stödsamtal och stödterapi riktar sig främst till professionella hjälpare inom psykiatri, vård, skola och omsorg samt till studenter inom dessa utbildningsområden. Den är en fristående fortsättning till Samtalet som psykologisk metod (2014).