Den svenska 1880-talslitteraturens svarta får var en ung kvinna. Tjugoett år gammal debuterade Stella Kleve med romanen Berta Funcke och inledde därmed ett författarskap som under sin korta existens skälldes ut av kritikerna, förfasade etablissemanget, avskyddes av kvinnosakskvinnorna och orsakade en tidskrifts fall.
Bakom pseudonymen dolde sig en bildad och berest skånska som inspirerades av de franska dekadenterna, uppmuntrades av Herman Bang och fann en själsfrände i Ola Hansson. Efter några år i litteraturdebatternas hetluft lade hon ner pennan. För att så småningom under sitt riktiga namn Mathilda Malling (1864 - 1942) skapa sig en ny karriär som författare av bästsäljande herrgårdsromaner. Från att ha varit det nordiska genombrottets enfant terrible blev hon missromanernas grand old dame.
Stella Kleves öde är en berättelse om en litterär kamp som gick i stöpet. Om storslagna planer, omstörtande skandaler, kulturella stridigheter och bittra svek. En berättelse om hur litteraturhistoria skapas.
Ann Lingebrandt, född i Umeå, bosatt i Malmö, är litteraturkritiker i Helsingborgs Dagblad, Norrköpings Tidningar och Lyrikvännen.