Stärk arbetslaget – skolans ryggrad : hur arbetslaget kan sätta pedagogiken i centrum
Stärk arbetslaget – skolans ryggrad : hur arbetslaget kan sätta pedagogiken i centrum
Kategorier: Lärare Pedagogik Pedagogisk metodik Samhälle och samhällsvetenskap Utbildning: administration och organisation
I grunden handlar skolutveckling om att du och kollegorna utifrån era professionella erfarenheter och roller delar med er av era erfarenheter, utmaningar och lösningar om lärande och undervisning. Gör man det regelbundet och systematisk kommer undervisningen att bli bättre och då blir även resultaten bättre. Boken Stärk arbetslaget av John Steinberg beskriver hur detta går till.
Det finns bara en sak som kan avhjälpa elever som inte vill, inte förstår, inte kommer i tid, inte anstränger sig eller inte inser meningen med att engagera sig: att höja undervisningens kvalitet och attraktionskraft. Det gör ni genom en dela-med-er-kultur.
John Steinberg är fil. dr i pedagogik, föreläsare och författare till femtiofem böcker om lärande, ledarskap, skolutveckling, kommunikation och värderingar som Lärarens kroppsspråk, Ledarskap i klassrummet, Lärarskicklighet och Stärk arbetslaget (förskolan), samtliga utgivna på Gothia Kompetens. John har tidigare arbetat som universitetslektor och rektor.