Bläddra

Språkutveckling på gång! Möten som får barns språk att växa

Kategorier: Pedagogik Pedagogisk metodik Samhälle och samhällsvetenskap Språk och lingvistik Språkundervisning och språkinlärning
Köp här

Språkutveckling på gång! Möten som får barns språk att växa

Kategorier: Pedagogik Pedagogisk metodik Samhälle och samhällsvetenskap Språk och lingvistik Språkundervisning och språkinlärning
Köp här

En viktig, kortfattad och lättläst bok som är skriven för att ge dina språkliga möten med barn ännu mer kraft och energi. Författare är barnspråksforskaren från Göteborgs universitet, Ann Nordberg. Boken innehåller reflektionsfrågor för att stödja kollegiala samtal i t ex bokcirkel.

 

Utvecklingen av språk startar i mötet

Det är i samspelet mellan oss som språket utvecklas, som orden erövras och språkförståelsen tar form. Därför har våra språkliga möten i förskolan och skolan stor betydelse för utvecklingen av språket, kommunikationen och det fortsatta lärandet. Men språket är också en avgörande faktor för att kunna vara en del av ett demokratiskt samhälle.    

Tydliga, forskningsbaserade arbetssätt för praktiken

Barnspråksforskaren Ann Nordberg ger dig i den här boken enkla och tydliga arbetssätt som vi utifrån forskning vet fungerar språkutvecklande. Boken är kortfattad och lättläst så att du ska kunna använda den praktiskt i varje möte med barnen. För i mötet med barn finns många möjligheter att få barns språk att växa. Boken hjälper dig att reflektera över hur du agerar i samspelet med barnen och hur du kan utveckla sätten som du redan använder för att stötta barns språk.   

Boken riktar sig till dig som arbetar i förskolan och skolan, med barn i åldern 0-9 år.   

Betyg: 4 - Mycket bra!

"Boken är lättläst och ger flertalet konkreta didaktiska exempel på arbete i klassrum och i skolmiljö samt har återkommande reflektionsfrågor som gör att den passar till exempelvis en bokcirkel i kollegiet eller som inspiration för skolhälsans kvalitetsutvecklande arbete." Btj-häftet nr 14, 2023

Om författaren

Ann Nordberg är docent i pedagogiskt arbete, lärare inom specialpedagogik på universitet och logoped.