Språkutveckling och språkstörning hos barn. Del 3, Flerspråkighet – utveckling och svårigheter
Språkutveckling och språkstörning hos barn. Del 3, Flerspråkighet – utveckling och svårigheter
Kategorier: Andra medicinska specialiteter Behandling och behandlingsmetoder Medicin och omvårdnad Språk och lingvistik Språkpsykologi Språkvetenskap / lingvistik Tal- och språkstörningar och behandling Tvåspråkighet och flerspråkighet
Författarna beskriver flerspråkig utveckling liksom vad en språkstörning innebär för flerspråkiga barn. Bedömning och intervention av barn ur ett flerspråkigt perspektiv diskuteras, liksom hur neuropsykiatriska diagnoser och andra diagnoser påverkas av flerspråkigheten. Författarna resonerar också kring hur flerspråkiga barn bemöts i förskola och skola samt hur de på olika sätt kan få stöd i sitt modersmål och i sin andraspråksutveckling. För att underlätta logopeders bedömning av modersmålet vid misstanke om en språkstörning finns i boken en översikt över de 10 vanligast förekommande modersmålen i svensk skola med uppgift om hur de är uppbyggda fonologiskt och grammatiskt samt vilka problem som kan uppstå vid en språkstörning.
Boken vänder sig framförallt till logopedstudenter och logopeder verksamma vid logopedmottagningar och inom förskola och skola. Även andra student- och yrkesgrupper inom hälso- och sjukvård kan ha glädje av den, liksom pedagogisk personal inom förskole- och skolverksamhet.