Språk i sikte : barns interaktionsutveckling i relation till perception och kognition
Språk i sikte : barns interaktionsutveckling i relation till perception och kognition
Kategorier: Barnpsykologi och utvecklingspsykologi Psykologi Samhälle och samhällsvetenskap Språk och lingvistik Språkinlärning Språkpsykologi Språkvetenskap / lingvistik
Författaren intar ett holistiskt perspektiv och beskriver hur förmågor som kognition, perception, motorik, emotionell utveckling och lek samverkar när barnet lär sig att interagera med omgivningen. Bland mycket annat behandlar författaren teorier om barns språklärande, de olika sinnessystemens betydelse, relationen mellan språk, kognition och empati samt lyfter fram vad som är avgörande för att språkutvecklingen ska komma i gång.
Språk i sikte är skriven främst med tanke på förskollärare i grundutbildning och kompetensutveckling. Den kan också användas i grundläggande kurser i barnspråksutveckling inom andra utbildningar och ämnen.