Bläddra

Smarta tankar om starka känslor : ett självstärkande verktyg för barn

Kategorier: Barnpsykologi och utvecklingspsykologi Psykologi Samhälle och samhällsvetenskap
Utgått

Smarta tankar om starka känslor : ett självstärkande verktyg för barn

Kategorier: Barnpsykologi och utvecklingspsykologi Psykologi Samhälle och samhällsvetenskap
Utgått

Smarta tankar om starka känslor är ett självstärkande verktyg framtaget för att hjälpa barn att tänka konstruktivt kring jobbiga situationer.

Alla barn hamnar ibland i situationer som väcker oroliga tankar och starka känslor. Det hör livet till. Att lära sig att identifiera, sortera och sätta ord på tankar och känslor gör det lättare att hantera dem. Med Smarta tankar om starka känslor får barnet öva sig på att ringa in vad som händer, vilka tankar som väcker oro, vilka tankar som kan vara till hjälp, vad man kan göra själv för att må bättre och inte minst vem i omgivningen som kan hjälpa.

Ur innehållet
Materialet bygger på grundprinciperna i kognitiv terapi och är tänkt att introduceras för barn och ungdomar via lärare, föräldrar eller andra vuxna. Med hjälp av materialet i lådan kan kunskaperna övas in på ett lekfullt sätt.

Lådan innehåller:
- en rikt illustrerad handbok som enkelt beskriver metoden
- figurerna Grön och Röd
- ett block med ”hjälphänder” att fylla i (hjälphanden finns även att ladda ner som bilaga på den här sidan).

Om författaren
Solfrid Raknes är en erfaren psykolog och psykoterapeut med kognitiv inriktning, verksam vid Voss Sjukhus i Norge. Hon håller kurser för anställda inom hälsovården, socialtjänsten och skolan och undervisar vid flera högskolor, bland andra universitetet i Bergen.

Solfrid Raknes fick hösten 2012 ett fint innovationspris i Norge för sitt material Smarta barn om starka känslor.

Sagt om boken
Smarta tankar om starka känslor är ett tydligt lättanvänt material för de yngre skolbarnen. Det kan användas både av lärare och elevhälsa för att överbrygga barnets oro och rädslor i skolsituationen eller för att ändra negativa beteendemönster. Det ger barnet konkreta verktyg i vardagen för att med hjälp av vuxna i omgivningen hitta lösningar och förändring. Materialet inbjuder till samarbete och har ett tydligt barnperspektiv.
Kurator Kamilla Hörberg

Vill du veta mer om hur man kan använda boxen i samtal? Kontakta gärna någon av skolkuratorerna nedan. De delar gärna med sig av sina erfarenheter.
 
Kurator Hélène Österlund, Trollbodaskolan, Hässelby ([email protected])
Kurator Kamilla Hörberg, Järfälla barn- och elevhälsa ([email protected] )
Stödgruppsamordnare Agneta Rönn, Helsingborgs stödgrupper för barn och unga ([email protected])