Skolbibliotek och lärande
Kategorier: Biblioteks- och informationsservice Biblioteks- och informationsvetenskap, museivetenskap Pedagogik Referensverk, informationshantering och tvärvetenskap Samhälle och samhällsvetenskap
Denna bok är den första i sitt slag i Sverige, en sammanhängande kursbok för akademiska studier om skolbiblioteksverksamhet. Bokens titel, Skolbibliotek och lärande, markerar dess inriktning mot skolbibliotekens kärnverksamheter, läsning, lärande och undervisning för medie- och informationskunnighet. Boken placerar skolbibliotek i en politisk, pedagogisk och institutionell kontext. Den presenterar omfattande svensk och internationell forskning som relateras till professionell skolbiblioteksverksamhet. Skolbibliotekariers kompetens diskuteras utförligt.
Bokens huvudsakliga målgrupp är studenter i biblioteks- och informationsvetenskap. Den är också relevant som kurslitteratur i lärarutbildningar samt för yrkesverksamma bibliotekarier, lärare, skolledare och andra beslutsfattare.