Skolan, demokratin och de unga medborgarna
Skolan, demokratin och de unga medborgarna
Kategorier: Moraliskt och socialt syfte med utbildning Pedagogik Pedagogik: teori, filosofi Samhälle och samhällsvetenskap
Läs mer
Utgångspunkten för denna bok är spänningen mellan det fostrande uppdrag som styrdokumenten beskriver och den faktiska socialisation som sker. Boken visar hur skolans verklighet präglas av olika institutionella förutsättningar, olika ekonomiska villkor, lärares och elevers agerande, läromedlen och klassammansättningarna. Utifrån de senaste årens forskning om skolans demokratiska uppdrag tecknas en bild av vad skolan förmår göra för att utrusta elever med medborgarkompetens. I syfte att fördjupa förståelsen av demokratiuppdraget inkluderas en diskussion om politisk socialisation, olika slags demokratimodeller samt olika former av politiskt deltagande. Det finns också ett kapitel med praktiska övningar.
Boken riktar sig till studenter på lärarutbildningarnas utbildningsvetenskapliga kurser som vill ha fördjupade kunskaper om skolans demokratiuppdrag i teori och praktik, men också till studenter i statsvetenskap, pedagogik och sociologi med intresse för politisk socialisation genom skolan.
Om författarna
Joakim Ekman är professor i statsvetenskap vid CBEES, Södertörns högskola.
Lina Pilo är lärare i svenska och samhällskunskap.