Särbegåvade barn : i förskoleålder
Särbegåvade barn : i förskoleålder
Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Undervisning för elever med särskilda behov
Här presenteras även några fall för att illustrera särbegåvade barns karakteristika, för att understryka synpunkter i forskningslitteraturen och för att etablera bättre insikt i problematiken kring fenomenet ”särbegåvning” hos barn.
Följande är några av de teman som författaren tar upp i föreliggande bok:
Vilka de särbegåvade barnen är
Hur särbegåvade barn identifieras
Sociala och känslomässiga karakteristika hos särbegåvade barn
Samarbete mellan förskola och föräldrar till särbegåvade barn.
Det som här sägs om varje enskilt tema är ett försök att ge ett svar på särbegåvade barns utmaningar och behov i de speciella situationer de befinner sig i såväl hemma som i förskolan. Boken riktar sig till studenter i pedagogisk psykologi och specialpedagogik, grund- och vidareutbildningar inom förskollärarutbildningen, men den kan också vara av intresse för fackfolk och rådgivare i PPT samt för föräldrar till särbegåvade barn.