Bläddra

Samverkan och konflikthantering i organisationer

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Organisationsteori och beteende
Köp här

Samverkan och konflikthantering i organisationer

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Organisationsteori och beteende
Köp här
Organiserad verksamhet syftar till samverkan och samarbete, ett samordnat handlande av personer och grupper för att motsvara gemensamma och överordnade krav. Samtidigt förekommer emellertid motsättningar och tvister. Det finns motstridiga mål, föreställningar och värderingar i organisationen. Brister i ledarskapet kan skapa och underbygga spänningar och konfliktbenägenhet. Ofta orsakar även organiseringsprinciperna motsättningar i organisationen. Boken handlar om konflikthantering och förhandling i organisationer. Ett inledande tema är samarbetets förutsättningar, organiseringens betydelse och de personkarakteristika som främjar ett samarbetsklimat. Ett följande tema handlar om förekommande motsättningar, olika slags konflikter och de betingelser som utgör deras grund. Vidare behandlas konfliktbeteenden, strategier och taktiker i konfliktsituationer och de psykologiska processerna vid bedömning och beslutsfattande i förhandlingar.