Psykosocial spilltid : ett sätt att mäta effektivitet i organisationer
Psykosocial spilltid : ett sätt att mäta effektivitet i organisationer
Varför skriver man en bok hur man kan mäta effektivitet i organisationer som bygger på mjuka värden? Ämnet som sådant borde vara omöjligt att mäta då det bygger på studier och mätningar från exempelvis organisationskultur, ledarskap och arbetsmiljö.
Anders Larson har sedan i början av 2000-talet funderat på vad dessa mjuka värden får för konsekvenser för organisationer. Konsekvenserna kan härledas från bland annat organisationens kultur, ledarskap och arbetsmiljö. Dessa faktorer får återverkningar på effektiviteten. Normalt redovisas dessa aldrig i årsredovisningar men de har en avgörande inverkan på verksamheters resultat.
För 20 år sedan skapade författaren ett begrepp för att sätta en etikett på detta dolda spill, något som han benämnde psykosocial spilltid. Begreppet blev känt för många 2008 då det förekom i många dagstidningar, facktidningar, radio och TV.
Då begreppet använts på ett felaktigt sätt genom att beskriva det som skitsnack bland medarbetare och chefer behövs det beskrivas ytterligare. Det handlar inte om skitsnacket vid fikaautomaten utan det handlar bland annat om kulturen i organisationer, hur ledarskapet fungerar, hur team fungerar och vad dessa faktorer får för återverkningar på den psykosociala arbetsmiljön som i sin tur påverkar effektiviteten.
Boken vill ge dig som läsare en ökad förståelse för att det finns andra dimensioner än de som är direkt mätbara och som påverkar en verksamhets resultat. Anders Larsons målsättning med boken är att skapa ytterligare insikt om hur man kan bygga hållbara företag och offentliga verksamheter.
Anders Larson har under många år arbetat strategiskt och operativt med att utveckla privata och offentliga verksamheter. Han är marknadsekonom och har en fil.mag. i beteendevetenskap och psykologi. Under sina 20 år som chefscoach, organisations- och ledarskapskonsult har han samlat material från många offentliga och privata verksamheter. En del av dessa resultat beskrivs och utvecklas i boken.
Anders Larson har tidigare skrivit böckerna Från ledarskap till vinst med ett förbättrat humankapital 2005, Från ledarskap till vinst 2012 och Tilliten och ledarskapet 2021.