Psykologi för klassrummet
Vad är det som händer egentligen? En enda elev får såväl rutinerade som nya lärare att ge upp inför möjligheterna att undervisa hen. Det leder till konflikter i personalgruppen och till att osämja sprids på skolan.
Som lärare möter man ibland stora utmaningar när det gäller att få samspelet med en elev eller undervisningen i en klass att fungera. Man behöver inte bara förstå sina elever, utan en lika viktig aspekt handlar om att förstå och hantera sina egna känslor inför sin arbetssituation. Lärare som förenar pedagogik med psykologisk kunskap har möjlighet att nå ännu längre i sitt arbete med eleverna.
Författarna presenterar olika perspektiv som psykologin har att erbjuda och ger exempel på hur den kunskapen kan användas i praktiken. Med utgångspunkt i fallbeskrivningar och med stöd i forskning tar boken upp ämnen som anknytning, elever i konflikt, strategier för att bemöta föräldrar samt motivation och gruppsykologi.
Genom sitt klassrumsnära perspektiv ger boken konkret stöd till pedagoger. Boken vänder sig också till skolledare och personal inom elevhälsan, då den visar hur ett proaktivt hälsoarbete kan göra skillnad.
Betyg 4 - Mycket bra!
"Boken, som är mycket bra och välskriven, visar på vikten av skolpsykologens perspektiv i elevhälsoarbetet. Författarna vänder sig till pedagoger, elevhälsa och övrig personal inom för- och grundskola."
Therese Nordholm, BTJ-häftet nr 17, 2024.
Författare
Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin är legitimerade psykologer
Innehåll
1. Känslornas psykologi
2. Anknytning och relationsmodeller
3. Lärande och motivation
4. Lärande och en känsla av sammanhang
5. Att vilja men inte kunna
6. Elever i konflikt
7. Föräldrar i konflikt
8. Att forma en elevgrupp
9. En känslokompetent skola
10. En elevhälsa som stödjer målen