Psykologi för klassrummet
Som lärare möter man ibland stora utmaningar när det gäller att få samspelet med en elev eller undervisningen i en klass att fungera. För att skolan ska klara sitt lärandeuppdrag behöver såväl lärare, skolledare som elevhälsa ha relationskompetens och psykologisk kunskap.
I boken Psykologi för klassrummet visar de två skolpsykologerna Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin på vilka perspektiv och kunskaper psykologin har att erbjuda. Med utgångspunkt i fallbeskrivningar av klassrumssituationer presenterar författarna forskning och teorier om exempelvis anknytning, elever i konflikt, strategier för att bemöta föräldrar samt om motivation och gruppsykologi. De ger samtidigt exempel på hur den psykologiska kunskapen kan översättas i pedagogisk praktik.
Boken vänder sig till lärare, men även till annan personal på skolan och inte minst till skolledare och personal inom elevhälsan.
RECENSIONER
Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin är erfarna skolpsykologer och i denna pärla till handbok delar de med sig av psykologiska perspektiv som alla vi i skolans verksamhet har stor nytta av ... Denna bok borde finnas i varje skolas personalrum på hyllan för pedagogisk litteratur.
Eva-Stina Sundén, Skolledaren
En inspirerande bok som behandlar konkreta situationer i arbetet med elever. Både lärare och annan personal i skolan har nytta av de handfasta tips och råd som ges kring såväl elever som föräldrar.
Jonas Lindgren, förstelärare
Innehåll
Förord
Inledning
1. Känslornas psykologi
2. Anknytning och nya relationsmodeller
3. Lärande och motivation
4. Lärande och en känsla av sammanhang
5. Att lära är läskigt
6. Elever i konflikt
7. Föräldrar i konflikt
8. Att forma en elevgrupp
9. En känslokompetent skola
10. En elevhälsa som stödjer målen
Litteratur