Prov
En viktig del av lärarens yrkesutövning är att bedöma sina elever i olika syften. Vissa bedömningar har det primära syftet att stödja elevernas lärande och andra bedömningar har det primära syftet att utvärdera elevernas kunskaper mot kunskapskraven inför betygssättning. Den här boken handlar framförallt om det sistnämnda, alltså om de bedömningar läraren gör med ett summativt syfte i åtanke.
Det finns många funderingar om bedömningssituationer, prov, och om hur de på bästa sätt bör planeras och utformas för att mäta det som läraren vill och hoppas att de mäter. Tanken med boken är att bistå med några svar på de frågorna, samt att presentera metoder och tillvägagångssätt som kan underlätta ett ändamålsenligt bedömningsarbete och förhindra en felaktig användning av provresultat. I boken behandlas inte bara ”vad” utan även ”hur” och ”varför”, kopplat till Skolverkets allmänna råd om betyg och betygssättning och till testteori. Boken vänder sig framförallt till lärare och blivande lärare som vill lära sig mer om planering och utformning av prov som stöd för en rättvis och etisk bedömningspraktik.