Prometheus eller Narcissus? : entreprenören som samhällsomvälvare
Prometheus eller Narcissus? : entreprenören som samhällsomvälvare
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Entreprenörskap Företagsekonomi och management
Den här boken kartlägger gränslandet mellan affärsverksamhet och politisk verksamhet. Varför framställer sig allt fler företag som revolutionära aktörer? Är det möjligt att förändra världen genom att driva ett företag?
Karl Palmås belyser det tysta krig som dagligen utspelar sig runt omkring oss, vars vinnare får fastslå samhällsekonomins regler – striden om vad som är realistiskt i ekonomin, vad som är naturligt, vad som ”funkar”. Han granskar också vår kulturs föreställningar och myter om entreprenören som autonom, skapande individ, och utforskar andra möjliga synsätt på företagande, skapande och uppfinnande.
Med utgångspunkt i fem svenska företags berättelser jämför Palmås olika perspektiv på entreprenörers möjligheter att förändra samhället. Vad har hänt med det vi kallar kapitalism om marknaden har blivit en arena för motståndet, samtidigt som motståndet har blivit en marknad?