Prata så att jag begriper! : kognition, känsla och relation i professionella samtal
Prata så att jag begriper! : kognition, känsla och relation i professionella samtal
Kategorier: Interpersonal communication & skills Psykologi Samhälle och samhällsvetenskap Socialpsykologi och gruppsykologi
I bokens första del skriver författaren om sin syn på samtal och förklarar olika begrepp. I den andra, mer teoretiska delen, beskrivs hur kognition, känsla och relation påverkar villkoren för samtal och vad konsekvenserna kan bli om man fungerar på ett annorlunda sätt. Den tredje delen av boken är mer praktisk. Här presenteras konkreta anpassningar vad gäller kommunikationsstil, plats och former för samtal tillsammans med visuella stöd och hjälpmedel i form av skalor, arbetsblad och formulär.
Målgruppen för boken är yrkesverksamma med en stödjande, pedagogisk eller behandlande yrkesroll inom exempelvis socialtjänst, skola, vård och omsorg, samt studerande till sådana yrken.