Bläddra

Portfolio i förskolan : barns delaktighet i lärprocessen

Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor

Portfolio i förskolan : barns delaktighet i lärprocessen

Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor
Köp här
Denna bok handlar om hur pedagoger kan använda portfolio som en form av pedagogisk dokumentation för att utmana och stimulera barnen i det dagliga arbetet på förskolan. Genom handfasta råd och exempel från förskolor i Sverige visar författarna hur portfolio kan synliggöra lärandet genom öppna frågor och reflektion. De beskriver också hur portfolio kan förverkliga förskolans läroplan med mer fokus på uppföljning, utvärdering och utveckling.
Författarna leder läsaren genom portfolions historik och utveckling och presenterar definitioner och perspektiv som påverkat både skolsystem och portfoliometodiken, till exempel Piaget, Vygotskij, Dewey, Bruner och Gardner.

Läs mer
I boken diskuterar de bland annat frågorna:
• Hur blir barn och föräldrar delaktiga i arbetet med portfolio på förskolan?
• Vad är egentligen syftet med portfolio som metodik?
• Hur ska pedagoger undvika att arbetet tappar fart och hur ska allt det samlade materialet fördjupas, användas och begränsas för att det ska bli hanterbart och meningsfullt?
Författarna betonar vikten av att se portfoliearbetet som ett pågående utvecklingsarbete som främjar barns delaktighet i lärandet.

Om författarna
Birgitta Ellmin är utbildad socionom och terapeut. Hon har varit med och introducerat och vidareutvecklat portfoliometodiken i Sverige och har fortbildat pedagoger i Sverige och övriga norden.
Ulrica Ellmin Cederholm är beteendevetare och har under flera år fortbildat förskollärare och utvecklat portfoliometodiken inom förskolan. Hon är en efterfrågad och erfaren föreläsare och även anlitad som kvalitetsgranskare. Nu arbetar hon som verksamhetsutvecklare och strateg för förskolor inom Vård & bildning i Uppsala kommun.