Nordirlands politiska muralmålningar har fått stor internationell uppmärksamhet. Fredsprocessen innebar det stora genombrottet. I en trilogi skildras muralmåleriet under de senaste trettio åren. Denna bok inleder serien genom att berätta om övergången från väpnad konflikt till fredsavtalets undertecknande 1998.
Jan Pettersson gjorde sin första reportageresa till Nordirland i slutet av 1980-talet, ett decennium som präglades av ett dödläge i konflikten. Därefter har författaren i åtskilliga böcker skildrat dynamiken i fredsprocessen fram till dagens brexitdebatt. Under sina resor har Jan samtidigt dokumenterat muralmålningarna.
För besökaren är Belfasts alla färgsprakande husfasader ett påtagligt inslag i gatubilden och omöjliga att undvika. Dagens hyllningar står i skarp kontrast till läget för trettio år sedan. Då betraktades muralerna med stor misstänksamhet, idag har de fått ett offentligt erkännande och förvandlats till en betydande kultur- och turistattraktion.
Muraltraditionen sträcker sig över hundra år bakåt i tiden och vilar på ett kollektivt berättande i det offentliga rummet. Målningarna är förankrade i invånarnas egen vardagsverklighet, något som kännetecknar både den lojalistiska och republikanska traditionen. Denna gatukonst har sina rötter i stadens arbetarklassområden där våldet i konflikten präglat enskilda livsöden och skapat en kollektiv erfarenhet.
Drivkraften har hela tiden varit att berätta den egna gruppens historia, uttrycka invånarnas dagliga påfrestningar och mobilisera till kamp för deras politiska visioner.
I det perspektivet synligggör muralerna på ett nästan övertydligt sätt de två samhällsgruppernas olika syn på konflikten och fyller därmed också en identitetsskapande funktion för befolkningen.
Författaren lyfter fram det ömsesidiga sambandet mellan muralmålningarna och den politiska utvecklingen. Boken innehåller artiklar som analyserar muralerna i ett historiskt, socialt, kulturellt och politiskt sammanhang.
Fotografierna är tematiskt indelade i republikanska och lojalistiska muraler, totalt 175. Till målningarna finns förklarande texter.
Förutom muralerna finns även miljöbilder, kartor, ordförklaringar och en historik.