Poesi är preposition
När La poésie entière est préposition återutgavs 2023 innehöll den också ett samtal med bokens förläggare, Éric Pesty, och ett nytt kapitel med noteringar av Royet-Journoud – riktmärken för ett ”lateralt system”. Det är denna sista version – som även kastar ett reflektivt ljus över Royet-Journouds senare böcker, La Finitude des corps simples (2016) och L’usage et les attributs du cœur (2021) – som här publiceras som Poesi är preposition i översättning av Jonas (J) Magnusson.
Poesi är preposition är en bok som i sin bokstavliga exakthet öppnar mot en outtömlig läserfarenhet, lika intensiv som ”meditativ”. Det är en bok som skärper vår uppmärksamhet inför det nästan omärkbara, inför möjligheten att ”fånga en betydelse i det ögonblick då den börjar ta form, när den fortfarande är obestämbar”. Det är en bok där ”tystnaden är en form”, där poesi inte är någonting händelserelaterat, utan där det är ”Orörligheten hos den som skriver [som] sätter världen i rörelse.”
Claude Royet-Journoud är en av det sena 1900-talets och tidiga 2000-talets mest betydande franska poeter. Han har utkommit med 25 böcker, varav Le Renversement (1972), La notion d’obstacle (1978), Les objets contiennent l’infini (1983) och Les natures indivisibles (1997) bildade en första ”tetralogi”. I november 2024 utkommer den avslutande volymen, Une disposition primitive, i en andra tetralogi, som inleddes med Théorie des prépositions (2007) och fortsatte med La Finitude des corps simples (2016) och L’usage et les attributs du cœur (2021). Royet-Journoud har också redigerat tidskrifterna Siècle à mains, Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch , ”A”, L’in-plano, ZUK, Vendredi 13 och Anagnoste.