Bläddra

Perspektiv på systematiskt kvalitetsarbete i förskolan

Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor

Perspektiv på systematiskt kvalitetsarbete i förskolan

Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor
Köp här

I den här boken presenteras en rad nya perspektiv på det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan. Boken behandlar följande områden:

  • Vad systematiskt kvalitetsarbete innebär i förskolan
  • En historisk tillbakablick på hur utvärdering och bedömning av kvalitet vuxit fram och förändrats över tid
  • Systematiskt kvalitetsarbete med barnet i centrum – från arbetslag till huvudman
  • Att öppna upp för prövande av begreppet flerstämmig kvalitet i förskolan
  • Pedagogisk dokumentation som en del i ett systematiskt kvalitetsarbete
  • Det lärande samtalets betydelse i systematiskt kvalitetsarbete
  • Pedagogiska relationer – kvalitetens brännpunkt
  • Föräldrasamarbete och föräldradeltagande – två teman i det systematiska kvalitetsarbetet.

Boken vänder sig till blivande och verksamma förskollärare, barnskötare, rektorer och huvudmän. Den kan med behållning också läsas av andra som är intresserade av förskolefrågor.

I boken medverkar såväl yngre som mer erfarna forskare inom förskolans område: Linn Eckeskog, Christian Eidevald, Ingela Elfström, Sven Persson, Ingegerd Tallberg Broman, Ann-Christine Vallberg Roth, Elisabeth Åsén Nordström och Gunnar Åsén.

Om författaren
Bokens redaktör, Gunnar Åsén, är professor emeritus i didaktik vid Stockholms universitet och har i cirka 40 år forskat om olika förskolefrågor. Han har medverkat i flera statliga utredningar och utvärderingar, bland annat som projektledare för Skolverkets båda nationella utvärderingar av förskolan.