Perspektiv på övergångar : förskola-förskoleklass-skola
Perspektiv på övergångar : förskola-förskoleklass-skola
Möt pedagoger och skolledare, forskare, psykologer och jurister som diskuterar och berättar om villkor och förutsättningar i förskoleklassens verksamhet.
Perspektiv på övergångar vänder sig till alla som arbetar i förskola, förskoleklass och de tidiga åren i skolan samt till skolledare och lärarstudenter.
Bokens författare Helene Lumholdt är journalist och har bevakat utbildningsfrågor i många år.
Innehåll
Inledning
Att möta något nytt
De viktiga relationerna
Gemensam arena för pedagoger
Möte i gränslandet
På besök i skolan
Forskning om övergångar
Att utgå från vad barn vet och kan
Tre parter i samtal
Den svåra sekretessen
Vad är det som gäller?
Att skapa riktlinjer tillsammans
Hur tidigt är tidigt?
Att särskilja barn
Ritualer och passageriter
Litteratur