Frågan om konstens kunskapsvärde har sällan varit så aktuell som nu. Å ena sidan tycks samhället i allt högre utsträckning jämställa konst med förströelse, å den andra akademiseras de konstnärliga utbildningarna, och den så kallade »konstnärliga forskningen« etableras som akademisk disciplin. Men i vad mån kan konsten sägas leda till kunskap? Och i vilka avseenden kan kunskapandet sägas vara en konst? Med stöd i begreppet »performativ kritik« prövar antologins författare förutsättningarna för denna utveckling. Hur kan den konstnärliga interpretationen och dess särskilda sensibilitet, sådan den uttrycker sig till exempel i översättarens, skådespelarens, musikerns eller kritikerns praktiker, tjäna till utgångspunkt för att besvara sådana frågor? I fem föreläsningar, hållna vid FSL:s forskarseminarium, öppnar denna antologi alternativa vägar att tänka kring konsten som kunskapsform.
I antologin medverkar poeten Magnus William-Olsson, översättaren Mikael Nydahl, skådespelaren Gunilla Röör, filosofen Marcia Sá Cavalcante Schuback och skriftställaren John Swedenmark.