Bläddra

Pedagogy and Conscience

Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Utbildningsstrategier och utbildningspolitik
Köp här

Pedagogy and Conscience

Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Utbildningsstrategier och utbildningspolitik
Köp här
Utbildningen under 2000-talet är en handelsvara. Skolor, högskolor och universitet levererar examinerade som i bästa fall äger attraktiva färdigheter för potentiella arbetsgivare. Den humana dimensionen i utbildningen, dvs utvecklande av medkänsla, empati och dygd i våra elever- har systematiskt ignorerats. De flesta av våra utexaminerade har blivit välanpassade automater som sällan ifrågasätter de etiska dimensioner av det som deras ledare säger. Jordens- och mänsklighetens överlevnad står på spel om vi förtsätter att utbilda vår ungdom som vanligt. De enorma utmaningar som mänskligheten står inför gör att en ny utbildning baserad på etik, hänsyn till natur, självbehärskning och empati oumbärlig om vi ska överleva som en biosfär. På grund av det faktum att det är regeringar och intressegrupper som bestämmer läroplaner, ämnen såsom miljöförstöring, djurplågeri och den rovdrift på de svagaste blir ofta försummade. Helen Osiejas avsikt är att inkludera de här grundläggande teman i läroplanen för att skapa medvetenhet, eftersom det är bara genom medvetenhet som en förändrig är möjlig. Den här boken föreslår ideer som gör förändring möjlig genom medvetenhet: först genom att uppnå medvetandet som pedagogiska ledare och sen genom att främja medvetenheten i våra elever. Det är sant att mänsklighetens situationen i 2000-talet är ödesdigra. Men det är medvetandet och viljan att uppföra sig i enlighet därmed som gör skillnad mellan problem och utmaningar.