Pedagogiskt arbete i teori och praktik : om bibliotekens roll för studenters och doktoranders lärande
Pedagogiskt arbete i teori och praktik : om bibliotekens roll för studenters och doktoranders lärande
Kategorier: Biblioteks- och informationsservice Biblioteks- och informationsvetenskap, museivetenskap Högre utbildning och vidareutbildning Pedagogik Referensverk, informationshantering och tvärvetenskap Samhälle och samhällsvetenskap
Detta är frågor som diskuteras i de texter som ingår i boken. Texterna är skrivna av bibliotekarier och undervisningsverksamma forskare. Exemplen är hämtade från högskoleområdet men är lika aktuella för arbete inom gymnasieskola eller folkbibliotek.
Birgitta Hansson är bibliotekarie och har en magisterexamen i sociologi. Hon är ansvarig för stödet i informationskompetens vid Örebro universitet och är lärare i högskolepedagogiska kurser.
Anna Lyngfelt är docent i litteraturvetenskap och har mångårig erfarenhet av arbete som universitetslärare. Numera verksam som pedagogisk utvecklare vid Göteborgs universitetsbibliotek.
Boken ingår i skriftserien om biblioteksutveckling i samarbete med Svensk Biblioteksförening.
Omslag: Jonas Anderson