Pedagogiska kullerbyttor
Vi vuxna reflekterar inte alltid närmare över alla de föreställningar vi har om barns liv och lärande. Barn måste få vara barn, säger vi och önskar dem en tid av sorglöst lekande innan skolans allvar tar vid. Men – barndomen är den tid då hjärnan utvecklas allra mest. Det egna lärandet, forskandet och skapandet präglas av en unik intensitet, vitalitet, lekfullhet och fördomsfrihet under barnåren. Vi vuxna har därför skäl att nyfiket stötta barnen. De har rätt att vara barn från första början – om man med det menar tänkande, lärande och lekande.
Karin Wallin har sedan sitt första besök på förskolorna i Reggio Emilia 1978 skrivit flera böcker om den tilltro man där har till barn och deras kompetens. På dessa förskolor hävdar man att alla barn är intelligenta och handlar därefter. För oss i Sverige är det främst intressant att tala om svenska synsätt men även om hur inspirationen från Italien kan påverka oss. Att göra en pedagogisk kullerbytta i våra tankar innebär att se ur ett annat perspektiv än vad vi hittills gjort. Hur tänker barn? Hur uttrycker de sig i bild och ord? Hur uppmuntrar och utmanar vi vuxna dem?
Pedagogiska kullerbyttor vänder sig till pedagoger, föräldrar och andra som är intresserade av människor och kunskap i vår tid. Det är en bok för alla dem som vill stötta barnen och därmed främja vår egen framtid.
Om författaren
Karin Wallin har över åren varit en flitigt anlitad föreläsare och handledare. Hon berättar här på ett fängslande sätt om sina möten med svenska barn och pedagoger. Författaren följer några förskolebarn in i skolans värld. Hon sätter vardagens konkreta händelser in i ett tankeväckande teoretiskt sammanhang.