Pedagogik för förändring : frihet, jämlikhet, demokrati
Pedagogik för förändring : frihet, jämlikhet, demokrati
Historiskt sett har pedagogik betraktats som en viktig förutsättning för demokrati. Pedagogiska modeller har dessutom ofta utvecklats i samband med samhällsförändringar, revolutioner och krig. Pedagogiska teoretiker har frågat sig på vilket sätt människan kan bli en självständig tänkare som inte tillåter sig ledas av andra. I boken möter läsaren tjugoåtta pedagoger och filosofer från antiken fram till i dag. Kvinnor och män som alla varit radikala tänkare för sin tid och banat vägen för den skola och utbildning vi har i dag. De talar om frihet, jämlikhet och demokrati. Pedagogik som bygger på tvivel och kritiskt tänkande.
Boken utmärks av att den vetenskapliga texten vävs samman med skönlitterära beskrivningar. Biografiska händelser blandas med pedagogisk praktik. Du utmanas att tänka nytt – att medverka till att skapa en pedagogik för förändring!
Boken är lämplig som kurslitteratur inom lärarutbildning och andra högre utbildningar inom det humanistiska och samhällsvetenskapliga området.
Boken är också lämplig som litteratur vid fortbildning av lärare, pedagoger och skolledare.