NPF för lärare : fokus på pedagogiskt arbete
NPF för lärare : fokus på pedagogiskt arbete
Kategorier: Lärarhandledningar och lärarmaterial Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Undervisning för elever med särskilda behov Undervisning i specifika ämnen
Vi presenterar även ett arbetssätt som ligger i linje med det Skolverket rekommenderar: börja med kartläggning och analys före åtgärd. Fel åtgärd kostar såväl tid som energi, både för dig och för eleven. Det arbetssätt som presenteras kommer från Nytorpsmodellen, som utvecklats och utvärderats i samarbete med KIND (Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet).
I alla klassrum finns flera elever som har betydligt större behov av förståelse och stöd i lärandesituationer än andra. Ibland är det lätt att identifiera dessa behov, men väldigt ofta behövs både tid, utforskande och kunskap för att förstå vad behovet består i. Det är kunskap om vad den underliggande problematiken kan vara, som leder fram till rätt insats.
NPF för lärare fungerar både för blivande lärare och för de som jobbat ett tag och behöver utveckla sina metoder.