Normer om att vara trevlig och säljande : en undersökning om livsmedelsbutiken, bensinstationen och elektronikbutiken
Normer om att vara trevlig och säljande : en undersökning om livsmedelsbutiken, bensinstationen och elektronikbutiken
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Kvalitetssäkring Management och företagsledning
I rapporterna återges en lång rad autentiska intervjucitat och beskrivningar av olika situationer som uppkom vid insamlingen av data. Därigenom vill författarna ge fylliga och konkreta beskrivningar av det arbete som utförs av handelsanställda och i anslutning till det presentera sina tolkningar av de sociala processer som utspelar sig i mötena med kunder och övriga i arbete.
I den första rapporten, Normer om att vara trevlig och säljande, beskrivs och analyseras centrala normer som handlar om att anställda skall vara trevliga och säljande i möten med kunder. Trevlighet och säljande upplevs som viktiga konkurrensmedel, vilket återspeglas i att de handelsanställda använder uttryck som kunderna betalar vår lön och kunden har alltid rätt.
I den andra rapporten, Styrning av butiksarbete, beskrivs och analyseras styrning av arbete i fyra butiker; en större livsmedelsbutik, två bensinstationer och en elektronikbutik. Särskilt fokuseras den inomorganisatoriska styrning som utövas av butikschefer, deras närmaste medarbetare och de kedjor till vilka butikerna är anslutna.
Forskningsprojektet, som genomförden under åren 2008 och 2009, har finansierats av Handelns utvecklingråd (HUR), som publicerat en tredje rapport från projektet, Besvärliga kundbeteenden.